2014. január 1., szerda

Egy félresiklott karácsony



A karácsonyt, mint minden évben, hosszas kutatómunka előzte meg, hogy megtervezzem a menüt és a sütiket. Ezután nagy bevásárlókörutak következtek. Majd, amikor 21-én belevágtam volna a sütésbe, lebetegedtem. Ez általában sem jó hír vagy érzés, de idén elég szoros időbeosztással kellett volna dolgoznom, két napom volt mindenre, a 21 és a 23. Mivel. 22-én és 24-én dolgoztam, esélyem se volt ezt átszervezni.. Ezáltal idén karácsonykor gyakorlatilag éhen maradtunk egy roskadozó hűtőnyi alapanyag mellett, mert 27-én voltam először annyira jól, hogy lefőzzek egy menüt. Szerencsére néhány sütit és egy húslevest tönkölygríz-galuskával megcsináltam betegen is, de ez a karácsony ahol lehetett elromlott.
Így aztán életem első diabétesz diétás karácsonya elég sutára sikerült. Ami egyáltalán elkészült, arról íme egy kis beszámoló:


Egy héttel karácsony előtt:



Mákos marcipánlikőr


200 g darált mák
250 ml tejszín
250 ml tej
100 g nyírfacukor
100 g marcipánmassza
4 tojássárgája
500 ml rum

A tejet és a tejszínt összekeverjük, és egy lábosban a tűzre tesszük. Forralás közben feloldjuk benne a feldarabolt marcipánt, beletesszük a darált mákot és felforraljuk, majd az egészet kihűtjük.
A tojássárgáját a cukorral habosra keverjük, keverés közben apránként hozzáadjuk a mákos tejszínt, majd a vodkát. Összekeverjük és tiszta üvegekbe szűrjük, és hűtve tároljuk. 1 hét múlva fogyasztható.

Eredeti recept innen.



Karácsony előtti napokban:



Beigli zsíros tésztával; mákos szilvalekvárral és birsalmasajttal

1/2 kg liszt (30% finomliszt, 70% zabliszt)
15 dkg zsír(!)
10 dkg margarin/vaj
3 dkg porcukor

3 dkg xylit
2,5 dkg élesztő
1 tojás sárgája
1,25 dl víz
1 csipet só
1/4 citrom reszelt héja

A tésztát jól összedolgozzuk, először csak a liszt felével, majd fokozatosan hozzáadjuk a többit.
Fél órát pihentetjük hűtőben. Nem kell liszten nyújtani, mert nem ragad le.


40 dkg mák
20 dkg birsalmasajt
5 dkg édes morzsa
10 dkg xukor 
1,25 dl víz 
reszelt citromhéj


jófajta üstben főzött szilvalekvár

A mákot összekeverjük a morzsával, citromhéjjal, birsalmasajttal, xukorral. A forró vízzel leöntjük és összekeverjük, majd hagyjuk hűlni. A szilvalekvárt h nagyon sűrrű, kevés forró vízzel kikeverjük, a kinyújtott tésztát először ezzel megkenjük, majd erre tesszük a máktölteléket.
Lekenjük tojássárgával, meleg helyre tesszük, míg megszárad, még egyszer lekenjük és hideg helyre tesszük száradásig. Így szép fényes és márványos lesz. Megszurkáljuk és közepes lángon sütjük készre.


Eredeti recept innen, akárcsak tavaly.



Angel cake

6 tojásfehérje
10 dkg xukor


5 dkg cukor
10 dkg liszt (fehér- és zabliszt keveréke)
2 tk sütőpor
20 dkg vegyes aszalt gyümölcs és kandírozott citrushéj
össz. 5 dkg tört mandula és mókusmogyoró

A fehérjéket csipet sóval elkezdjük felverni. Amikor kezd keményedni, apránként hozzáöntjük a cukrot és fényes, kemény habbá verjük, ami már nem folyik le a habverőről. Hozzáforgatjuk a sütőporos lisztet, majd a gyümölcsöket és magokat. Kuglófformába öntjük és lefedve alacsony hőfokon kb fél óra alatt megsütjük. Rácson hűtsük ki.


Eredeti recept innen, mint tavaly is.



Túrós stollen

15 dkg puha vaj
10 dkg xukor
1 ek. vaníliakivonat
2 tojás
25 dkg túró
50 dkg liszt (nálam zab-, TK- és tönköly)
1 cs. sütőpor
csipet só
1 tk sütőtök fűszerkeverék
40 dkg mazsola, kandírozott narancshéj és darabolt mandula keveréke (ill. kinek mi van kéznél)

A vajat, xukrot, vaníliát és a tojásokat keverjük habosra, dolgozzuk bele a túrót.
A lisztet keverjük el a sütőporral, sóval, fűszerekkel. A lisztes keveréket, a mazsolát és a kandírozott gyümölcsöket keverjük el a túrós masszával, végül dolgozzuk bele a manduladarabokat is.
A kész tésztát lisztezett deszkán nyújtsuk ki kb. 2 cm vastagra és hajtogassuk.
170 fokos sütőben kb. 50-60 percig sütjük.

Eredeti recept innen.



Levendulás keksz


300 g liszt (nálam zab-, TK- és fehérliszt keveréke)
200 g hideg vaj
50 g porcukor
100 g xukor
1 tojás
2 evőkanál vaníliakivonat
1 púpozott evőkanál levendulavirág
½ kávéskanál só

A hozzávalókat gyorsan összegyúrjuk, majd egy órán át hűtőben pihentetjük.
Lisztezett munkafelületen kétfelé osztjuk a tésztát, és két hengert formázunk. Éles késsel felszeleteljük a hengereket.
Sütőpapírral bélelt tepsiben 180 fokos sütőben 8-10 perc alatt megsütjük.

Eredeti recept innen.



Vajas keksz rozsliszttel bögrékre

1,5 bögre finomliszt
1,5 bögre világos rozsliszt
csipet só

20 dkg vaj
2 tk. tejföl
2 tk. zsíros tej
2/3 bögre cukor
1 tk. vaníliakivonat

Keverjük össze kisebb tálban a száraz hozzávalókat. Nagy tálban keverjük habosra a nedves hozzávalókat. Két részletben keverjük hozzá a lisztes keveréket, majd kézzel gyúrjuk homogén tésztává. Osszuk két részre és fóliába csomagolva min. 2 órára (akár egy éjszakára) tegyük hűtőbe.
Melegítsük elő a sütőt. Vegyük ki az egyik adag tésztát a hűtőből, nyújtsuk ki, majd szaggassuk formákra. Sütőpapírral bélelt tepsin süssük meg 6-7 perc alatt, majd tegyük át őket rácsra hűlni.
Ismételjük meg a másik adaggal is. 

Eredeti recept innen.


Jobbra vannak a mozdonyos kekszek,
a kiszúró a csomagolásra akasztva :)

Vaníliás vajas keksz, Beninek ajándékba mozdonynak kiszúrva

10 dkg vaj
fél bögre porcukor
1 tojássárga

1 tk. vaníliakivonat
1,5 bögre liszt

A vajat a cukorral és a sóval keverjük ki habosra, majd adjuk hozzá a tojássárgát és a vaníliát. Lassan keverve adjuk hozzá a lisztet, amíg össze nem áll a tészta. Tegyük fóliában hűtőbe egy éjszakára.
Lisztezett felületen nyújtsuk ki, majd szaggassunk belőle formákat. Sütőpapírral bélelt tepsin, előmelegített sütőben kb 8 perc alatt süssük világos aranybarnára, majd rácson hűtsük ki.

Eredeti recept innen.



Élesztős-omlós beigli; mákos, diós, gesztenyés

fél kiló liszt (30% finomliszt, 70% zabliszt)
27 dkg vaj
5 dkg porcukor
fél deka só
1,5 dkg élesztő
1 tojássárgája
1 dl zsíros tej


13 dkg főtt gesztenye
4 dkg xylit
2 ek. frissen facsart narancslé
1 narancs reszelt héja (máskor max. fele ennyit tennék bele, mert túl intenzív volt)
2 ek. narancsrum

máktöltelék maradt a másik beiglik készítéséből

20 dkg darált dió
3 dkg édes orzsa
7 dkg xylit
0,6 dl forró víz

A szobahőmérsékletű vajat tálba tesszük, hozzáadjuk a sót és a tojássárgáját.
A tejhez kikeverjük az élesztővel, beleszórjuk a cukrot, majd folyamatos keverés közben a habosra kevert vajhoz adjuk. A lisztet a vajas keverékhez adjuk.
A tésztát összedolgozzuk, belisztezett munkalapon könnyedén átgyúrjuk.
Lemérjük, 3 egyenlő részre osztjuk és becsomagoljuk fóliába,majd minimum 2 órára vagy egy éjszakára hűtőbe tesszük.
A gombócokat téglalap alakúra nyújtjuk, széleit elvékonyítjuk, megtöltjük, feltekerjük, tojássárgával lekenjük, hűvös helyen pihentetjük.
Miután megszáradt, lekenjük tojásfehérjével, majd melegebb helyre visszük keleszteni kb. 20 percre.
Villával megszúrkáljuk, majd készre sütjük.


Eredeti recept innen.



Gesztenyés birsalmaleves


1 kg birsalma kimagozva, héjastul felkockázva
25 g vaj
50 g xukor
1 liter víz
gyömbér, bors
1 narancs héja és leve
3 cl narancshéjjal áztatott rum (még csak másfél hete áll, lesz még jobb is)
200 g főtt gesztenye darabosan

A vajat egy lábosban megolvasztjuk, beleszórjuk a xukrot, felmelegítjük és beleforgatjuk a feldarabolt birsalmát. Lefedjük, hogy elkezdjen levet engedni, ekkor aláöntjük a narancs levét, rászórjuk a narancshéjat és továb pároljuk. Amikor kezd puhulni, fűszerezzük, felöntjük vízzel és készre megfőzzük, hozáadjuk a gesztenye felét és leturmixoljuk. Hozzákeverjük a maradék gesztenyedarabokat, még 1-2 percig közepes tűzön melegítjük, végül lekapcsoljuk és hozzáöntjük a narancsos rumot.

Hidegen is finom. 

Eredeti recept innen.



Céklás rizottó kecskesajttal

70 dkg cékla 
7 dl zöldség alaplé 
70 g vaj 
1 nagy hagyma 
40 dkg arborio rizs 
kakukkfű 
2 dl vörös bor 
15 dkg lágy kecskesajt

A céklákat sütőben megsütjük. A hagymát vaj és olívaolaj keverékén üvegesre pároljuk. A megpárolt hagymához hozzáadjuk rizst, amit üvegesre dinsztelünk. Amikor a rizs opálos hozzáadjuk a vörösbort, amikor a bor elpárolgott, egy ág kakukkfűvel fűszerezzük, és elkezdjük adagolni az alaplét a rizshez. Először a leves 1/3 részét, és takarékra vesszük a hőt és lefedve addig főzzük, amíg a rizs teljesen beszívja. Ekkor ismét 1/3 rész leves jön, amíg teljesen felszívódik. Megint 1/3 rész leves, amíg ismét felveszi a rizs. Ezután a megsült céklát felkockázzuk és hozzákeverjük a rizottóhoz, borsozzuk. A végén belekeverjük a kecskesajtot. 

Eredeti recept innen.




Burgonya- és csicsóka gratin

kb, 1,5 kg krumpli
kb fél kiló csicsóka
20 dkg reszelt ajt
3 dl zsíros tejszín (nálam Cserpes)
2-3gerezd fokhagyma, szétnyomva
rozmaring, só, bors

A krumplikat és a csicsókát uborkagyalun felszeleteltem és kivajazott jénai edénybe jó sűrűn benyomtam őket. A tejszín összekevertem a sajttal és a fűszerekkel, majd a krumpikat nyakon öntöttem vele.
Megvártam, hogy szépen lecsurogjon a lé alulra, alufóliával jl letakartam és előmelegített sütőbe toltam.
Kb. fél óra után leszedtem a fóliát és még 20-30 percig sütöttem, amíg a tetején ropogós réteg lett.

Eredeti recept innen.



Sörben sült csülök

1 szép nyers csülök
fokhagyma (nekem pár fej törve és 2 fej egyben)
lilahagyma, negyedelve
fél l. sör
csicsóka

Ehhez a fogáshoz kaptam kölcsönbe egy csodaszép Römertopf edényt, amit egy éjszakára beáztattam, beletettem a csülköt, sóztam, borsoztam, körberaktam a hagymákkal és csicsókával, majd ráöntöttem a sört. Betoltam a sütőbe, amit ekkor gyújtottam be. Nem tudom mennyi ideid sült, időnként ránéztem és amikor megfőtt, levettem a tetőt és anélkül sütöttem készre.


Rizottó, burgonya gratin, csülök és saláta

Ünnepi saláta

1 cs. bébispenót (nekem Aldiból)
1 lédús érett narancs (kezeletlen héjú olasz, Dolce Vita webshoptól)
1 nyers cékla
1 kisebb fej lilahagyma
marék darabolt dió

olívaolaj
balzsamecet


Egy tálba rétegeztem mindent, a dresszinget mellé kínáltam.





Marcipánkrémes torta


1/2 bögre zabliszt
1/3 bögre xukor
100 g darált mandula
1/2 cs. sütőpor
2 egész tojás
4 ek. olívaolaj
5 ek. tej
A hozzávalókat egy tálban összekeverjük, majd kivajazott, lisztezett 18 cm-es tortaformába öntjük, és 180 fokon kb. 20 perc alatt megsütjük. Hagyjuk kihűlni, majd felvágjuk. (Én három szintre, de a teteje már esett is szét tőle, úgyhogy nem volt annyira jó ötlet)

Krém
3 dl tej
3 ek. tönköly rétesliszt
10 dkg xukor
15 dkg vaj
100 g marcipánmassza
1 narancs reszelt héja

Bevonat:
100 g 72% csokoládé
vaj

A tejből, a lisztből és a cukorból sűrű pépet főzünk, beleszórjuk az összemorzsolt marcipánt és lassú tűzön kevergetve felolvasztjuk benne. Félig kihűtjük, hozzákeverjük a habosra kevert vajat és teljesen kihűtjük.
Betöltjük a krémet a tortalapokba, majd kívül is bevonjuk vele.

(mivel nekem a xukor miatt a krém nem lett elég kemény, sűrű, így a tortát visszatettem a csatos formába és ott vontam be a tetejét a vajjal összeolvasztott csokival)

Eredeti recept innen.




1 megjegyzés:

  1. Kedves Ágica! Ahhoz képest, hogy Ön szerint félresiklott az idei karácsony, a keze munkájáról készült képek ezt nem támasztják alá. Csodálatra méltó az a mestermunka amit a megrongálódott egészsége ellenére idén is véghez vitt. Az alapanyagok pazar megválasztása, a kifinomult ízléssel kombinált fogások egy konyhaművészeti ŐSTEHETSÉGRE vallanak. Továbbra is várom kulináris meglepetéseit és MERÉSZ ötleteit. Tisztelettel, J.

    VálaszTörlés