2014. január 14., kedd

Beni 5. szülinapi tortája



Úgy látszik én minden évben úgy kapom ki a szülinapokat, amikre tortát kéne sütnöm, hogy pont azon kevés napra essen, amikor az irodában vagyok és nincs igazán sok időm otthon.
Beni szülinapi tortáját viszont nagyon szerettem volna én sütni, ráadásul beígértem valami tuti Angry Birds mintásat, amiből lett egy egyszerűen díszített, de tömény torta. Beni kérése volt, hogy epres csokitorta legyen. Anyukája jóváhagyásával csokitorta lett eperöntettel.






Durván csokis torta

1 és 3/4 bögre liszt
1 bögre cukor
1 bögre porcukor
3/4 bögre holland kakaópor
1,5 tk. szódabikarbóna
3/4 tk. só
2 nagyobb tojás
1 bögre író (vagy esetemben: 1 tk. fehér ecet felöntve tejjel, kis ideig állva hagyni, hogy sűrűsödjön)
1/2 bögre olvasztott vaj
1 tk. vaníliapaszta
1 bögre frissen főzött kávé

A sütőt bekapcsoljuk.
a száraz hozzávalókat összeszitáljuk, majd hozzákeverjük a többi dolgot a kávé kivételével és jól kikeverjük. A kávét egy spatula segítségével óvatosan keverjük a masszához.
Két egyforma tortaformát kivajazunk és lisztezünk, majd a masszát egyenlő részben elosztjuk bennük.
Egyenként kb. 25 perc alatt közepesen forró sütőben megsütjük őket. Néhány perc után rácsra helyezzük őket kihűlésig. Aminkor már tökéletesen kihűltek, fóliába csomagoljuk őket felhasználásig, hogy ne száradjanak ki.

1/2 bögre 30% tejszín
225 g 72% étcsoki

A tejszínt felforraljuk és az összetördelt csokira öntjük azonnal. 1-2 perc után egy spatulával belülről kifelé óvatosan átkeverjük. Kihűlve, lefóliázva hűtőbe tesszük felhasználásig.
Miután kivesszük a hűtőből, összeforgatjuk, hogy ne legyen túl kemény.


Az első tésztakorongot megkenjük a csokikrém kevesebb, mint felével; rátesszük a második tésztát és teljesen bevonjuk a maradék csokival. (Tortakenőkés híján én a kezeimmel kentem és nagyon élveztem :D )

kb. 30 dkg fehér marcipán
ezüst lüszter festék (selyempor)


Elsőként megpróbálkoztam a lüszterfesték marcipánba keverésével, de mivel egy fél flakon még alig látszott rajta, így ezt feladtam.


Kinyújtjuk a marcipánt, a tortára tesszük és óvatosan elegyengetjük az oldalain, a fölösleget levágjuk. Mivel nekem ez az első tortabevonásom, eléggé elbénáztam. Egyrészt repedt a marcipán több helyen, úgyhogy gondolom lehetett volna vastagabb, illetve ugyanazon a tálon kentem és vontam be marcipánnal, így a marcipán szélei csokisak lettek itt-ott. Másodszorra nem így csinálnám :) Mivel persze nem sikerül szépen bevonnom, sodortam az aljára egy hosszú kukacot, ami szintén lehetett volna egyenletesebb.


Amikor kész lettem ezzel, egy ecsettel elkezdtem beporozni, de mivel ez sem tetszett, áttértem a kezemmel való kenegetésre, ami abszolút bevált.


A mozdonyokhoz egy kis darab marcipánt kinyújtottam, kiszaggattam és a hátuljukat forró vízzel átkenve a tortára ragasztottam őket.






Reggelig hagytam a marcipán miatt levegőn száradni a tortát, reggel tettem vissza letakarva a hűtőbe.

---

Az eperöntethez feltettem kis lábasban a kiengedett epreket a levükkel együtt és még annyi vizet öntöttem hozzá, ami épp csak ellepi őket. Citromlével, vaníliapasztával és cukorral ízesítettem, majd nagyon alacsony lángon kb. 20 percig főztem.


Eredeti receptek: torta, csokikrém, eperöntet.





Sütés nélküli mini gesztenyetorta

18 dkg (1 cs.) Zab-álom keksz, összetörve
6 dkg vaj, olvasztva
25 dkg gesztenyemassza
1 ek. porcukor
1 ek. rum
10 g agar agar
2,5 dl 30% tejszín
1 dl tej
---
15 dkg 72% étcsokoládé
1 kezeletlen héjú narancs

A kekszet és a vajat összekeverjük és egy 18 cm-es csatos tortaforma aljába nyomkodjuk és hűtőbe tesszük pár órára.
A tejszínt, tejet, gesztenyemasszát, porcukrot, rumot és az agar agart jól kikeverve összeforraljuk.
A tölteléket a kekszalapra simítjuk és ha kihűlt teljesen, lefóliázva visszatesszük a hűtőbe.
A csokit vízgőz fölött megolvasztjuk, belereszeljük a narancs héját és a formából kivett tortára öntjük óvatosan eligazgatva. Egy éjszakát hagyjuk dermedni.




Eredeti recept itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése